KolínDnes.cz
KolínDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Praha a Středočeský kraj objednají nové vlakové jednotky na Kralupsko a Berounsko

21.06.2021
Praha a Středočeský kraj se dohodly na objednání nových 20 elektrických a 10 motorových jednotek pro železniční tratě z Prahy do Kralup nad Vltavou včetně pokračování do Ústeckého kraje a také na linky S6 a S7 do Berouna včetně linky S75 z Beroun přes Křivoklát do Rakovníka. Zároveň panuje shoda na pořízení nových velkokapacitních vlaků do roku 2030 na nejvytíženější linku S7 do Berouna i na plánovanou trať na Letiště Václava Havla včetně modernizované trati do Kladna. Nové vlaky už budou vybaveny novým vlakovým zabezpečovačem ETCS a elektrické vlaky budou připraveny na plánovanou konverzi na střídavou elektrickou soustavu.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
V krátkodobém horizontu do roku 2024 je v plánu objednání až 22 nových elektrických třívozových jednopodlažních jednotek Škoda RegioPanter s kapacitou 240 míst a 10 nových motorových dvouvozových jednotek Pesa RegioShark s kapacitou 120 míst u stávajícího dopravce České dráhy. Nové elektrické jednotky budou nasazeny na linku S4/U4 z Prahy do Kralup nad Vltavou a dále přes Roudnici nad Labem do Ústí nad Labem, kde nahradí stávající jednotky CityElefant, kterými bude možné posílit dopravu na modernizované trati z Prahy směrem na Lysou nad Labem.

Nové RegioPantery budou v úseku Praha - Kralupy nad Vltavou zejména ve špičkách spojovány do dvou s celkovou kapacitou 480 míst (stávající třívozový CityElefant má kapacitu 310 míst). Část z nich také nahradí dnešní soupravy se staršími patrovými vozy tažené klasickými lokomotivami na lince S7 do Berouna. Ty pak budou využity na trati z Prahy do Všetaty, Mělníka a Mladé Boleslavi, díky čemuž zde nabídnou oproti dnešním klasickým vozům bezbariérový přístup. 10 nových motorových jednotek RegioShark bude jezdit od roku 2023 na tratích z Prahy přes Rudnou do Prahy do Berouna (linka S6) a návazně přes Křivoklát do Rakovníka (linka S75).

"S ohledem na očekávaný nárůst počtu cestujících v rámci integrovaného dopravního systému a budování nových záchytných parkovišť P+R u nádraží ve středních Čechách, je právě již nyní nezbytné vytvořit plán obnovy vozového parku v delším časovém horizontu, díky kterému bude zachován komfort cestování veřejnou dopravou i v blízké budoucnosti," uvedl radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.

"Jsem rád za jednoznačnou shodu obou objednatelů na tom, že modernizace železnice v těchto úsecích je nezbytná. Pokud totiž chceme po lidech, aby dali přednost veřejné dopravě před cestou vlastním automobilem, tak jsou tyto kroky nezbytné. Cesta po železnici je v zásadě nejpohodlnější a naší povinností je, aby minimálně v rámci systému Pražské integrované dopravy byl tento trend zachován," konstatoval ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

S ohledem na nutné dovybavení vlaků novým evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, plánovaný přechod ze stejnosměrné na střídavou elektrickou napájecí soustavu, elektrizaci dalších tratí, očekávaný nárůst počtu cestujících, budování nových záchytných parkovišť P+R u středočeských nádraží i plánované nové železniční spojení na ruzyňské letiště, je už nyní potřeba vytvořit plán další obnovy vozového parku v horizontu dalších 10 let. "Proto se Praha a Středočeský kraj dohodly na nutnosti pořízení nových velkokapacitních dvoupodlažních čtyřvozových elektrických jednotek s kapacitou cca 400 míst pro nejvytíženější linku S7 z Prahy do Berouna a také pro nové železniční spojení na letiště Václava Havla včetně modernizované trati do Kladna," dodává ředitel ROPID Petr Tomčík. Tyto jednotky, dosud nejkapacitnější v historii, budou ve špičkových časech spřahovány do dvou s kapacitou až 800 míst a bude pro ně potřeba upravit nástupiště na délku 220 metrů. První etapa modernizace kladenské trati by měla být dle aktuálních předpokladů Správy železnic hotová v roce 2026, zbytek trati včetně nového úseku na letiště a do centra Prahy pak v roce 2029. Vzhledem ke stávající smlouvě s Českými dráhami do roku 2029 se počítá s vysoutěžením dopravce, který tyto nové vlaky pořídí a bude provozovat.

Dále se připravuje elektrizace zbylých neelektrifikovaných tratí z Prahy do Mladé Boleslavi, Berouna přes Rudnou, Do Vraného nad Vltavou a dál do Posázaví i tzv. Pražský Semmering. Pro tyto a další stávající středočeské elektrizované tratě pak bude potřeba pořídit nové elektrické nebo hybridní jednotky s odpovídající kapacitou (240, případě 160 míst). Pro ostatní neelektrizované tratě se uvažuje též s pořízením vlaků na baterie nebo na vodíkový pohon, přičemž s klasickým dieselovým pohonem se již při pořizování nových vlaků nepočítá. Všechny nové vlaky již budou připraveny na nutnost výbavy zabezpečovačem ETCS i pro přechod na střídavou napájecí elektrickou soustavu. Novým evropským zabezpečovačem by měly být vybaveny také stávající CityElefanty, s jejichž provozem se počítá cca do roku 2045.

Zdroj: PID
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

PID posiluje síť kontaktních míst karty Lítačka ve Středočeském kraji

Kartu Lítačka pro cestování ve Středočeském kraji využívá přes 265 tisíc lidí. V tuto chvíli je pro ně přímo v kraji otevřeno 14 prodejních míst, kde si kartu mohou vyřídit či zakoupit dlouhodobé kupóny, a nemusí tak cestovat do hlavního ...

Nová sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji startuje již o víkendu

O víkendu 23. a 24. března bude na železnici v Praze a Středočeském kraji zahájena nová turistická sezóna. Zájemci o poznávání krás středních Čech se ...

Macková (SZÚ): Černý kašel u nás i v Evropě monitorujeme a máme účinné prostředky ochrany

Dnes proběhla na Ministerstvu zdravotnictví snídaně s novináři, kde zástupci Ministerstva zdravotnictví, Státního zdravotního ústavu a odborných spole ...

Středočeské Velikonoce nabídnou návštěvníkům zajímavosti z velikonočních tradic

Velikonoční dílny pro rodiny s dětmi, výstavy kraslic nebo také otevření muzejních štol na Velký pátek nabídnou návštěvníkům Středočeské Velikonoce v ...

Středočeský kraj chce prodloužit smlouvu s ČD o zajištění provozu na neelektrifikovaných tratích

Výsledky hospodaření v oblasti veřejné dopravy, obměna vozového parku na neelektrifikovaných tratích ve Středočeském kraji, výstavba parkovišť P+R a z ...





Pátek 19.4.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes